Expeditionsledaren har ordet!

Svensk junisommar är skön och när vi startar från Mälardalen den 9 juni är Sverige som absolut vackrast.
Tro inte att teamet bara för att vi sticker österut släpper tanken på sill och potatis och en immig kall snaps i familjers och goda vänners lag när vi reser in i länder där medeltemperaturen under resan pendlar mellan 45-52 grader varmt.

Att resa med bil är en möjlighet att förflytta sig, att resa långt. För långt är det verkligen, 1700 mil fram till målsnöret Himalayas Kalimpong, beläget nära gränsen till Tibet och Bhutan.
Själv tycker jag det är avkopplande med långfärder eftersom det är en frihet om man
begagnar friheten på rätt sätt.

Jag har kört omkring i Asien under många år på världens högsta vägar, i öknar och genom djungelområden och det är klart att jag samlat erfarenheter och funderingar som nu kommer att delas med likasinnade vänner.

Det intressanta för oss börjar bortom Bosporen.
1966 passerade jag första gången Bosporen sjövägen från Medelhavet till Svarta havet med en amerikansk passagerarbåt. Vid den tiden fanns ingen broförbindelse som sammanlänkade Europa och Asien. Nu har allt blivit lättare, broar har tillkommit, vägar förbättrats, människor är vänligare men tyvärr har många av de politiska konflikterna bestått.

På vår hemsida kommer vi från och med den 9 juni att regelbundet redovisa texter och bildberättelser, rapporter och anteckningar för anhöriga, vänner, sponsorer och övriga människor som helhjärtat stöttat oss.

Så småningom kommer våra expeditioner att sammanfattas i bokform för den som i framtiden vill göra liknande resor, men också för expeditionsmedlemmarnas barn och barnbarn som vill läsa om våra långresor till främmande länder och olika kontinenter.
Tyvärr avskräcks dock fortfarande många människor av långa resor och liknande strapatser.

Flera journalister och andra har innan resan börjat frågat oss om vi är beväpnade under vår resa. Naturligtvis är vi inte det, eftersom den beväpnade är alltid fientligt stämd och behandlas därefter i de länder vi passerar. Militäreskort får vi däremot genom Pakistan, och genom bergspassen i Turkiet som är av normal österrikisk modell är vi extra försiktiga för stråtrövare och banditer.

Säkerheten är den röda tråden för att kunna genomföra ett projekt av det här slaget. I varje detalj har gruppens och bilarnas säkerhet stått i fokus.
I planeringen som pågått under ett år har en lång rad praktiska frågor ventilerats, i varje led med säkerheten som bas. Dit hör trafiksäkerheten. ”Eftersom trafiken i flera av de länder vi passerar är mycket farlig”. I Indien detta folkrika land med 1,3 miljarder människor är trafikbilden rörigare än någon annanstans i världen och endast den som kört bil där kan göra sig en föreställning av detta kaos.
En av våra huvudsponsorer Ericsson, har aktivt bidragit till att resans säkerhet hålls hög. Vi har både satellittelefoner och mobiler av senaste modell och via datorer kan vi skicka dagliga rapporter i dagboksform till vår egen hemsida på så sätt kan alla läsare och anhöriga följa oss. Skulle batterierna för eltillförseln på något sätt slås ut, ja då har Ericsson försett expeditionen med solceller.
Mellan bilarna finns kommunikationsradio med lång räckvidd och en avancerad larmutrustning på bilarna har installerats av ”Rolle” expeditionens fordonsansvarige.
I flera av länderna vi passerar är risken för stråtrövare och deras gäng stor, därför väljer vi hotell med omsorg där bilarna kan placeras innanför grindar eller murar. I vissa länder parkerar vi fordonen inom ambassad eller konsulatområden där väktare håller ett vakande öga på de begärliga fordonen med allt eftertraktat innehåll.

Under expeditionen 2004 från Sverige till Nepal fick vi eskort genom Pakistan av mer än 200 polismän i sammanlagt 48 polisbilar som eskorterade oss genom landet i ”ett slags stafett”
där vi hela tiden hade polisbilar och militära fordon framför oss och även längst bak..
Med kulsprutor och automatkarbiner var de hela tiden beredda att försvara den svenska expeditionen.
Våra expeditioner är en direkt u-hjälp, ett projekt från ax till limpa.
Redan nu har vi inlett förberedelser inför nästa års expedition där utmaningen blir två ambulanser från Sverige till Afrika.

Samtliga i expeditionen önskar ”En riktigt varm och skön sommar” till alla familjemedlemmar, vänner, sponsorer och övriga som stöttat oss alla och trott på våra projekt

Ett särskilt tack till Tina expeditionens koordinator som på hemmaplan är ”spindeln i nätet” och till ambulanschefen Anne-Louise som båda arbetat hårt för genomförandet av expeditionen.
Vi ser fram emot att möta er i Indien i början av juli!
Kjell Borneland
Expeditionsledare

 

Partners

Ericsson
Swedbank
Landstinget
Wennerström ljuskontroll
Heartbreak Hotel
Bilmetro
Sundbyholm
Volvo
Artamus Indien konsult
Kilen krysset
Indien resor
Arkitektkopia
Maxi
Skode
Katrineholm / Flen
Confide
Åkers
Rogge
Tools Gävle
Caravan & Marine
Caravan & Marine
Polferries
Flaggfabriken svanen
SOS International
Inline
Statoil